10 rodzajów irytujących graczy planszowych i jak sobie z nimi radzić
Im więcej grasz w gry planszowe, tym masz większe szanse natknąć się na różne charakterystyczne postacie. Jest mnóstwo wspaniałych osób, z którymi można się świetnie zabawić przy planszy, ale niejednokrotnie natkniesz się także na tych ludzi, którzy zmieniają posiadówki w serię niefortunnych wydarzeń. To ludzie, którzy odstraszają nowych graczy.
Trochę może przesadzam. Wiele z tych osób może nie jest takich złych. Jednak jeśli masz problem z irytującym graczem w swojej grupie, nie trać nadziei! Są rzeczy, które możesz zrobić, aby zminimalizować negatywną aurę i, prawie w każdym przypadku, po prostu znaleźć odpowiednią grę, aby wieczór należał do udanych.
Nie jest tak, że każdy gracz ogranicza się do jednego z tych rodzajów. Wielu nieprzyjemnych graczy ma kombinację tych cech, a prawda jest taka, że wszyscy mamy w sobie chociaż ich cząstkę. Których graczy znasz? Których z nich spotkałeś przy swoim stole?
1. Geniusz
Geniusz, czasami znany również jako Alpha Gamer, jest absolutnie, nieodwołalnie, jednoznacznie przekonany, że jest lepszym graczem niż wszyscy inni przy stole. Są najmądrzejsi, mają bardziej dopracowane taktyki, ich strategie są nieskazitelne, a wszystko, co dzieje się w grze, musi potwierdzać ich wyższą inteligencję. Ergo, każde zwycięstwo jest dowodem ich niekwestionowanego geniuszu, a każda strata to pech, który był poza ich kontrolą. Geniusz jest tak pochłonięty swoim niesamowitym talentem, że nie może zaakceptować faktu, że ktoś mógł grać lepiej niż on. Usłyszysz, jak opowiadają o swoich skutecznych strategiach, gdy gra się kończy, ale nigdy nie usłyszysz, jak przyznają się do porażki. Geniusz pojękuje i skarży się na szczęście sprzyjające innym graczom, a jeśli nie wygrywa obwinia wadliwą mechanikę za powód, dla którego ich nienaganna strategia nie przyniosła rezultatu. Jeśli nie mieli pecha, to zwycięzca z pewnością miał szczęście... Ponadto Geniusz nie zawaha się wskazać, że gdyby był na pozycji wygrywającego zawodnika, wygrałby pięć zakrętów wcześniej. Niezależnie od sytuacji Geniusz wykorzysta każdą okazję do potwierdzenia własnej intelektualnej mocy, upewniając się, że wszyscy wiedzą, że nigdy nie osiągną jego poziomu.
Jak radzić sobie z Geniuszem:
Geniusze mogą być niesamowicie frustrujący, ponieważ ich zachowanie jest kwestią dumy. Uważają, że są lepsi od innych graczy, więc jeśli kiedykolwiek okaże się, że tak naprawdę nie są, przejdą w stan zaprzeczenia. Jeśli grasz w grę, w której nie są dobrzy, nigdy nie zobaczysz jej końca. Jeśli grasz w grę, w którą Geniusz jest dobry, będziesz musiał nieustannie znieść jego przechwałki. Ponieważ są tak dumni, najlepszym sposobem na uporanie się z Geniuszem jest często nie zapraszanie ich wcale. Jeśli muszą należeć do twojej grupy, szczera komunikacja z nimi na temat tego, jak męcząca jest ich postawa, może zadziałać. Czy będzie zabawnie przeprowadzić taką rozmowę? Nie, ale może przynajmniej ściągniesz ich trochę na ziemię. Bez względu na to, co zrobisz, nie ma łatwego sposobu radzenia sobie z geniuszem.
Co grać z Geniuszem:
Geniusz jest w zasadzie najgorszym z możliwych graczy przy stole, ponieważ zaraża każdą grę swoim dumnym snobizmem. Gra towarzyska? Za dużo szczęścia i przypadkowości. Ciężka gra strategiczna? Baw się dobrze słuchając ich uzasadnień, gdy przegrywają. Gry przy minimalnym szczęściu i równych szansach mogą być pomocne w ograniczaniu wybryków Geniusza, ponieważ nie mogą w nich zrzucać winy na szczęście uśmiechające się do innych graczy. Na przykład Wysokie Napięcie jest idealnie wyważona i prawie nie ma elementów losowości. Nie chodzi o to, że geniusz nie znajdzie powodów na narzekania, ale przynajmniej inni gracze mogą poczuć się lepiej, gdy stanie się jasne, że na ich wygraną nie wpłynął przypadek.
2. Czytający w myślach
Podczas gdy Geniusz niewątpliwie zakłada, że jest najlepszy w graniu, Czytający w myślach zakłada, że jest najlepszy w analizie ludzi. Czytający w myślach uważa, że jest czymś w rodzaju psychologicznego cudu i wierzy, że jego zdolność do czytania wewnętrznego działania umysłów przeciwników jest prawdziwym kluczem do wygrania jakiejkolwiek gry. Czytający w myślach irytująco wyznaje wiarę w swoją niezrównaną umiejętność przewidywania działań innych. Chętnie ukradnie kartę od swojego przeciwnika w Catan, czytając jego wyraz twarzy. W ostatecznym rozrachunku nie ma znaczenia, jaki rezultat uzyska, ponieważ zawsze będzie wierzyć, że dostał wszystko, czego oczekiwał od swojej gry.
Jak radzić sobie z Czytającym w myślach:
Najbardziej zabawnym sposobem na uciszenie Czytającego w myślach jest nie dać mu satysfakcji. Planuje ukraść kartę z ręki? Dobrze, potasuj je wszystkie, więc nie wiesz nawet, co ukradnie. To naprawdę zależy od gry, w którą grasz, ale Czytający w myślach najlepiej rozwija się, kiedy myśli, że działa na swoją korzyść, więc po prostu niedawanie im okazji jest zawsze całkiem skuteczne. Zawsze chcą, abyś grał w ich gry umysłowe, więc jeśli nie musisz tego robić, po prostu nie rób tego.
Co grać z Czytającym w myślach:
Czytający w myślach nie robi wiele, by zaszkodzić Twojej grze, poza tym, że generalnie jest irytujący, więc nie jest tak źle, jeśli masz kogoś w grupie. Jeśli zdenerwujesz się jego wybrykami, trzymaj się z daleka od gier z intensywną interakcją z graczem. Im mniej możesz korzystać z czytania innych graczy, tym lepiej.
3. Sędzia główny
Nawet nie próbuj sięgać po zasady, gdy grasz z Sędzią, ponieważ zawsze będzie znał je lepiej. Sędzia nie pozostawia żadnych niedomówień w regulaminie, przynajmniej tak długo, jak grają one na jego korzyść. Pomimo ich obsesji na punkcie upewniania się, że każda zasada jest przestrzegana w grze, oni w jakiś sposób zdołają wyciągnąć instrukcję, kiedy muszą spierać się o coś, co przyniesie im korzyść. Uspokajają się, gdy legalność ich własnych działań jest wątpliwa. Najgorszym rodzajem Sędziów są ci, którzy oportunistycznie wymuszają mgliste zasady, których gracze przy stole nigdy nie uzgodnili. Jeśli usłyszysz słowa: "Tomek, nie możesz cofnąć tej akcji, zdjąłeś palec z tokena", prawdopodobnie właśnie grasz z Sędzią.
Jak radzić sobie z Sędzią:
Sędziowie polegają na ignorancji innych graczy, aby uzyskać to, czego chcą, więc upewnij się, że wszyscy dobrze znają zasady.
Ponadto należy wcześniej ustalić wszystkie reguły. Na przykład, z jakich zasad będziesz lub nie korzystał? Jak rzucasz kostką? Przy moim stole mamy regułę, w której jeśli kostka upadła na rogu, należy przerzucić WSZYSTKIE kości. Dotyczy to również sytuacji, gdy jedna z kostek spada na podłogę – należy rzucić wszystkimi ponownie, bez żadnych pytań. Ustanawiając "prawa" przy stole, dajesz Sędziemu mniej miejsca do interpretacji zasad na swoją korzyść. Ustal również inne zasady. Czy tura się kończy, gdy gracz ją ogłosił? Czy akcja jest ostateczna, jeśli zdejmiesz rękę z tego kawałka? Czy możesz powtórzyć akcję, o ile nie ma nowych informacji lub efektów dla innych graczy? Ponadto, jeśli Twój Sędzia jest szczególnie nieprzyjemny, ogólnie dobrze jest grać w gry z lżejszymi zestawami reguł.
Co grać z Sędzią:
Trzymaj się prostszych gier, gdy grasz z Sędzią i gier o regułach łatwych do strawienia dla wszystkich graczy. Osadnicy z Catanu jest dość łatwa do trzymania się zasad instrukcji. Ponadto, jeśli grasz ciężką grę, zawsze warto jest mieć podręczny skrót zasad. Posiada je wiele nowych gier. Oznacza to, że nawet jeśli masz skomplikowany zestaw reguł, przynajmniej można je dość szybko wyszukać.
4. Główny strateg
Główny strateg jest osobą przy stole, która musi znaleźć najlepszą możliwą kombinację ruchów w każdym swoim posunięciu. Postrzegają grę jako ogromną zagadkę czekającą na rozwiązanie. "Dobra, lepsza, najlepsza" to słowa, które nieustannie odbijają się echem w ich umysłach i tylko "najlepsze" biorą pod uwagę. Główny strateg analizuje każdą możliwą kombinację dostępnych działań i przebiega przez nie w swoim mózgu niczym superkomputer. Niestety, Główny strateg nie jest superkomputerem, co oznacza, że wszyscy pozostali gracze przy stole są nieustannie zmuszani do znoszenia długich sesji strategicznych. Będą patrzeć w milczeniu na planszę przez kilka minut. Będą poruszać swoim kawałkiem, a następnie wydadzą komendę oczekiwania, zanim wyciągną go z powrotem i znów będą wpatrywać się w planszę. Czasami Główny strateg będzie myślał głośno, wyrażając wszystkie opcje pozostałym graczom, mimo że nie jest zainteresowany ich radami. Rzeczywiście, Główny strateg jest żywym ludzkim ucieleśnieniem paraliżu analitycznego, a ich choroba będzie nękać Twój stół za każdym razem, gdy nadejdzie czas, aby podjęli decyzję.
Jak radzić sobie z Głównym strategiem:
Główny strateg może być tak szkodliwy dla gry, że można napisać długi artykuł o tym, jak sobie z nim radzić. W skrócie, czasomierze mogą być świetnym sposobem na zdyscyplinowanie tych graczy, a także kary na stole za absurdalnie długie tury. Zachęć ich, by planowali podczas wykonywania ruchów przez innych graczy. A jeśli wszystko inne zawiedzie? Po prostu z nimi porozmawiaj. Główny strateg nie jest złośliwy ze swojej natury, po prostu myśli zbyt mocno, więc nie jest niczym niezwykłym, że przynajmniej próbuje zmienić swoje sposoby, jeśli wie, że powoduje to frustrację przy stole.
Co zagrać z Głównym strategiem:
Trzymaj się z dala od gier, które łatwo wywołają paraliż analityczny. Ciężarówką przez Galaktykę to gra, w którą gra się jednocześnie, uniemożliwiając jednemu graczowi przedłużanie tury. Każda gra z równoczesnymi decyzjami jest świetna dla tych osób, a gry zespołowe lub kooperacyjne działają również dobrze, ponieważ inni gracze mogą przejąć kontrolę, jeśli Główny strateg myśli zbyt długo. Będziesz także potrzebował gier, które z łatwością pozwolą ci planować na turach innych graczy.
5. Bolesny przegrany / Wesoły zwycięzca
Ci dwaj gracze są czasami oddzieleni, ale najgorsi gracze wykazują obie te cechy. Ponieważ często idą w parze, omówimy ich w tym samym wpisie. Bez względu na różnice, ci dwaj gracze mają to samo: ich szczęście jest bezpośrednio skorelowane z tym, jak dobrze idzie im w grze.
Bolesny przegrany to „ulubieniec” wszystkich ludzi. Nienawidzi przegrywać, a kiedy to zrobi, będzie narzekać, skomleć, jęczeć i wyciągać wszystko, co ma w swoim arsenału, aby upewnić się, że wszyscy pozostali gracze są tak nieszczęśliwi, jak to tylko możliwe. Po bliższym zbadaniu odkryjesz, że Bolesny przegrany przechodzi przez wszystkie etapy żałoby przez całą grę - z wyjątkiem jej ostatniego stadium, "akceptacji". Bolesny przegrany również ma specyficzny język ciała - ciężko wzdycha, kiedy tylko ma coś zrobić, uderzaj dłońmi o stół, kiedy odkłada swoją talię, i leniwie / przypadkowo rzuca kostką na stół, kiedy musi nią rzucić.
Wesoły zwycięzca to, jak można się domyślić, przeciwieństwo Bolesnego przegranego. Wesoły zwycięzca jest optymistyczny, radosny i mniej lub bardziej przyjemny, gdy jest blisko wygranej lub kiedy wygrywa. O ile przyjemniej jest być w pobliżu Wesołego zwycięzcy niż Bolesnego przegranego, to nadal może być on frustrujący, ponieważ nie ma gwarancji, że długo będzie wesoły. Ponownie, nastroje graczy są skorelowane z tym, jak dobrze radzą sobie w grze, a obserwowanie postawy tego gracza przez całą grę może być nie do zniesienia. Najgorszymi Wesołymi zwycięzcami są ci, którzy są również Bolesnymi przegranymi, przechodząc od rozpaczy do niepohamowanego śmiechu tylko dlatego, że zdobyli kilka punktów.
Radzenie sobie z Bolesnym przegranym / Wesołym zwycięzcą
Komunikacja jest twoją najlepszą bronią przeciwko tym graczom. Ciągle podkreślaj, że zabawa jest najważniejszą częścią gry i upewnij się, że wszyscy zachowują się beztrosko, nawet gdy gra im nie idzie. Jeśli Bolesny przegrany / Wesoły zwycięzca zobaczy, jak bardzo jego zachowanie kontrastuje z innymi, może to pomóc im rozpoznać własną głupotę. Jeśli nie możesz zmienić ich zachowania w jakikolwiek inny sposób, po prostu powiedz im, jak nieprzyjemne są gry, kiedy traktują sprawy tak poważnie.
Co grać z Bolesnym przegranym / Wesołym zwycięzcą:
Nie chcesz dać im dużo miejsca na ich wybryki, więc graj w gry, które mają wąskie marginesy zwycięstwa. Innymi słowy, nie chcesz gry, w której łatwo jest zdobyć wygraną lub porażkę. W
7 Cudach Świata trudno powiedzieć, jak dobrze sobie radzisz aż do samego końca. Chociaż po zakończeniu gry możesz mieć do czynienia z napadami złości, przynajmniej skończyłeś grę.
6. Snob
Nie daj się oszukać - Snob nie przychodzi na twoje spotkania przy planszy, aby grać, po prostu przychodzi podczas nich narzekać. Z jakiegoś powodu Snob upiera się przy uwadze o niższości Twojej gry w stosunku do bardziej eleganckich gier, no wiesz, tych z ich kolekcji. Snob jest częściej spotykany wśród doświadczonych weteranów dyskutujących na temat teorii gier podczas gry w karty, podczas gdy reszta stołu chce tylko, żeby się zamknęli i bawili. Snob wzdryga się, z fizycznym zawodzeniem, na samą myśl o ryzyku. Snob nie dotknie gry w Monopoly. Nie przeszkadzałoby to nawet innym graczom, gdyby nie byli tak zdeterminowani, aby powiadomić o tym wszystkich innych. Niezależnie od ich gustu, Snob prawie nigdy nie jest zadowolony z gry przy stole, chyba że jest częścią ich własnej kolekcji.
Jak radzić sobie ze Snobem:
Jeśli musisz mieć Snoba w swoim kręgu, kompromis to najlepsza taktyka przeciwko niemu. Jest mało prawdopodobne, że chce grać w Twoją grę co noc, a przy Twoim stole prawdopodobnie nikt nie chce zawsze grać jego gry. Wymyśl systematyczne podejście do wyboru gier, na przykład poprzez kolejne wybieranie ich pomiędzy graczami. Jeśli twój system jest sprawiedliwy, Snob nie ma prawa narzekać.
Co grać ze Snobem:
Cóż, łatwą odpowiedzią jest "cokolwiek Snob chce", ale to może być to, czego TY chcesz, dlatego tak ważny jest kompromis. Jeśli jednak masz elastyczność, możesz być w stanie się dostosować. Na przykład trzymaj się gatunku Snoba, jeśli nie masz nic przeciwko temu. Jeśli są to gry absolutnie antypartyjne, wtedy będziesz miał problem, jeśli chcesz grać w grę towarzyską. Ale jeśli w grę wchodzą gry euro, możesz przynajmniej wybrać coś, co powinno im się spodobać. Każdy Snob jest inny, więc nie ma definitywnego sposobu na polecanie konkretnych gier.
7 . Znudzony gracz
"Dlaczego tu jesteś?" - to pytanie, które wszyscy przy stole myślą o tym graczu, ale nikt tego nie powie. Niezależnie od tego, ten gracz jest agresywnie niezainteresowany grą. W czasie gry z namaszczeniem będą wysyłać SMSy, korzystać Facebooka, czytać książkę, rysować lub tworzyć artystyczne kompozycje z nieużywanych komponentów gry. Cokolwiek robią, jest to zdecydowanie bardziej interesujące niż gra. Znudzeni Gracze mogą być niebezpieczni dla całej gry, ponieważ ich niewiarygodna moc apatii może skłonić ich do podejmowania wszelkich decyzji niezbędnych do zakończenia gry.
Jak radzić sobie ze Znudzonym graczem:
Odkryłem, że podejście "zmniejsz straty" jest zazwyczaj lepsze niż próbowanie przez nie cierpieć. Bądźmy szczerzy - nikt nie wygrywa, trzymając tego gracza przy stole. Tak więc, daj im kilka opcji: pozwól im wyjść, jeśli chcą, lub powiedz im, że muszą uważać, jeśli chcą pozostać. Zabieraj swoje żetony, jeśli to konieczne, lub pozostaw je bezczynne. To może wydawać się zbędnym rozwiązaniem, ale z mojego doświadczenia wynika, że prawie zawsze opłaca się nie mieć tego gracza przy swoim stole. Możesz też dać im coś do zrobienia, np. pójść zrobić jedzenie. Tylko dlatego, że nie chcą grać, nie oznacza, że nie mogą być znaczącą częścią spotykania przy planszy.
Co zagrać ze Znudzonym graczem:
Ogólnie rzecz biorąc, Znudzony gracz nie chce grać, więc to pytanie jest trochę dyskusyjne. Ale jeśli spodziewasz się posiadania takiego kogoś w grupie, musisz wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Wybierz gry, które z łatwością pozwolą graczom odejść. Wyrzucenie z Tzolkina nie byłoby strasznie niewygodne; możesz dodać do planszy nowe żetony manekinów zgodnie z instrukcjami. Wyrzucenie z 7 cudów świata byłoby gorsze; konfiguracja gry zależy w dużej mierze od liczby graczy, a posiadanie jednego wakatu może zmusić wszystkich do rozpoczęcia od nowa. Również gry kooperacyjne są świetne dla Znudzonych graczy, ponieważ jeśli odejdą, możesz po prostu wybrać swoją ulubioną grę, taką jak Pandemic.
8. Miły gościu
Na tej liście jest wielu ludzi, którzy zbyt poważnie traktują gry, ale Miły gościu nie traktuje ich poważnie. Miły gościu przychodzi na spotkania przy grach, ponieważ je kocha. Jego powód do uczestnictwa jest zawsze taki sam: dobrze się bawić. Miły gościu nie dba o to, jaka gra jest grana, kto przyjdzie, ani jak długo gra potrwa. On po prostu chce przyjść i cieszyć się spotkaniem. "Dlaczego to jest coś złego?" Cóż, przez większość czasu tak nie jest, ale są pewne problemy, które może spowodować Miły gościu. Może być łatwo manipulowany przy stole i często może podejmować irracjonalne decyzje ze względu na "nie bycie złym". Ponieważ ten miły facet nigdy nie chce być znęcającym się, najbardziej zaspokaja on graczy, którzy z tego korzystają. Kiedy gracz jest bardziej zobowiązany do bycia miłym niż konkurowania, może łatwo zachwiać równowagą gry, szczególnie gdy więcej złośliwych graczy używa ich jako pionków.
Jak radzić sobie z Miłym gościem:
W większości scenariuszy prawdopodobne jest, że będzie słuchał upomnień. Jeśli jest zbyt miły, nie gra w konkurencyjny sposób lub jest używany przez innych graczy, dobrze jest po prostu powiedzieć mu o tym bezpośrednio. Niektórzy ludzie muszą wiedzieć, że jest w porządku być asertywnym w grze planszowej, ponieważ do tego służą niektóre gry.
Jakie gry grać z Miłym gościem:
Miły gościu jest dość elastyczny, więc kiedy przyzwyczaja się do gry, prawdopodobnie nie spowoduje wielu problemów. Biorąc to pod uwagę, zacznij od lżejszych gier, aby mógł się przyzwyczaić do tego, jak gry planszowe "działają". Musi zrozumieć, że rywalizacja to tylko część grania, więc nie musi czuć się z nią źle. Jeśli grasz w grę jak Dominion, gdzie wszyscy robią swoje, wtedy Miły gościu nie będzie miał żadnego wpływu na nic.
9. Ofiara
Ofiara nie jest w stanie poradzić sobie z niczym, co mogłoby być interpretowane jako "osobiste". Wyrzuć strategię przez okno - jeśli ten gracz jest celem, zrobi z tego scenę. Wygrywając lub przegrywając, w deszczu lub blasku, w dzień lub w nocy, ten gracz po prostu nie może radzić sobie z osobistymi atakami. Za każdym razem, gdy ruch wpływa na niego negatywnie, będzie z niedowierzaniem pytać, dlaczego gracz zrobił coś takiego. Jeśli ten ruch zostanie wykonany nawet po rozpaczliwym błaganiu, znajdą powody, dla których sens ma atakowanie innych graczy. Najgorsze ofiary będą demonstrować napady złego humoru i będą interpretować twój ruch jako osobisty atak, być może nawet płacząc i powstrzymując całą grę, aby wszyscy mogli wiedzieć, jak są znęcani. W każdej grze, w którą gra Ofiara, idziesz po szkle.
Jak radzić sobie z ofiarą:
Najlepszym sposobem radzenia sobie z ofiarą jest wybór właściwej gry. Po prostu musisz obchodzić się z nimi ostrożnie, aby nie złamać ich małego serca. Jeśli uda im się przekonać poprzez wyjaśnienie, że nie kierujesz nic do nich osobiście, może to naprawić Twój problem. Jeśli to się nie uda, czas zagrać w inną grę.
Jakie gry należy grać z ofiarą:
Unikaj konfliktów i gier agresywnych. Jeśli jesteś w stanie atakować, blokować lub w inny sposób przeszkadzać przeciwnikom w wielkim stylu, ofiara będzie miała swój dzień. Gry z niewielką lub żadną interakcją gracza są świetne, jak na przykład Zamki Burgundii. Wreszcie gry kooperacyjne mogą być najlepszym wyborem, ponieważ jeśli ktokolwiek będzie przegrywał, będzie to gra sama w sobie, i nie ma sposobu, aby to było "osobiste". Ofiara jest krucha. Dziel się swoimi zwycięstwami i stratami, a oni prawdopodobnie będą szczęśliwszym współgraczem.
10. Sojusz
To może być mąż i żona. To mogą być bliźniacy. Może to być po prostu dwóch przypadkowych ludzi przy stole, ale ktokolwiek to jest, Sojusz zawsze pracuje razem. Nie stanowi to problemu w grach zespołowych, ale Sojusz może być ogromną uciążliwością dla wszystkich. Kiedy Sojusz dołącza do twojej gry, obydwaj gracze biorący udział w grze mają wzajemne zrozumienie, że są w tym razem i będą pojedynkować swoich przeciwników jeden po drugim. Pomagają sobie nawzajem, lub unikają się nawzajem, gdy sprawy stają się konkurencyjne. Dwóch graczy staje się jednym z supergraczy w grach, w których uczestniczy Sojusz, a jeśli gra nie jest zbalansowana, aby zapobiec temu zjawisku, może popsuć całą noc.
Jak radzić sobie z Sojuszem:
Porozmawiaj z nimi. Naprawdę nie ma sposobu, aby poradzić sobie z takimi ludźmi, chyba że adresujesz coś do nich bezpośrednio. Wyjaśnij, że ich działania przeszkadzają w grze i że wszyscy będą mieli więcej szczęścia, jeśli gra była grana tak, jak miała być. Jeśli rozmowa nie pomaga, ogień zwalczaj ogniem. Połącz siły z kimś innym w pokoju i przekształć ją w grę pseudo-drużynową. Nie jest to najbardziej idealne rozwiązanie, ale może być zabawą samą w sobie. Jeśli twoja grupa jest wystarczająco fajna, może nawet zmienić się w coś, co chcesz zrobić jeszcze raz!
Co grać z Sojuszem:
Oczywiście najłatwiejszym sposobem na uporanie się z Sojuszem jest po prostu wykorzystanie ich sposoby gry. Gry zespołowe są świetne dla tych graczy. Wiele gier ma odmiany drużynowe, takie jak Martwa Zima: Długa Noc czy Battlestar Galactica. Alternatywnie istnieją gry, które zachęcają do dyplomacji i sojuszy. Eclipse ma reguły, które wynagradzają graczy za wspólną pracę, podczas gdy Cosmic Encounter zaprasza graczy do tworzenia tymczasowych sojuszy w każdej turze. Gry towarzyskie zawsze są dobrym wyborem, na przykład
Tajniacy. Wreszcie, gry w spółdzielnie są oczywistym rozwiązaniem, więc nie bój się rozłożyć Pandemic ani rozgrywać trybu kampanii Star Wars: Imperial Assault.