Mozaiki są bardzo ciekawą formą sztuki dekoracyjnej. Pojedynczy kawałek materiału nie reprezentuje wiele, ale umieszczając wiele w jeden wzór można wykonać zadziwiające dzieła sztuki. Myślę o grach planszowych, które wykorzystują mechanikę układania płytek w ten sam sposób. Zaczynają się od prostego kafelka początkowego, a pod koniec gry plansza może wyglądać niesamowicie.

Carcassonne to gra, która pasuje do tego opisu. W Carcassonne gracze wcielają się w rolę założycieli, którzy tworzą południowo-francuski krajobraz. Poprzez umieszczenie swoich pionków, gracze zapewniają sobie różne ukończone funkcje, aby zdobyć punkty za zwycięstwo. Tylko dlatego, że plansza do gry pasuje do siebie tak dobrze, niekoniecznie oznacza, że ​​jest to dobra gra. Carcassonne jest zwycięzcą Gra Roku w 2001 roku i można w nią grać z dowolną kombinacją 2-5 graczy.

Omówienie gry

Gra w Carcassonne opiera się na prawdziwym francuskim mieście. Miasto słynie z mocno ufortyfikowanych murów i to, plus inne elementy krajobrazu, jest tym, co zainspirowało grę. Gracze wcielają się w role założycieli danego obszaru i każdy z nich chce stworzyć swój własny znaczek na terenie. Przy każdym ruchu gracze umieszczają na stole nowe kafelki. Te kafelki mają na sobie kombinację segmentów miasta, drogi, pola i klasztoru, a gracze łączą je z innymi elementami znajdującymi się już na planszy. Gracze mają także do dyspozycji kolekcję obserwatorów, których mogą użyć, aby zdobyć obszary na kafelku, który właśnie umieścili. Kiedy ci obserwatorzy (lub meple, jak się nazywają) są umieszczani na planszy, stają się złodziejami, rycerzami, mnichami i rolnikami, którzy pomagają graczowi w rozwoju ziemi wokół Carcassonne. Gracze zdobywają punkty przez te meple, a gracz z największą liczbą punktów po wygraniu ostatniego żetonu jest zwycięzcą.

Elementy gry

Gra zawiera ponad 70 płytek ziemi, które są zaskakująco szczegółowe. To oczywiste, że zajęło dużo czasu, aby upewnić się, że ten istotny element gry dobrze wyglądał i był wysokiej jakości. Inną fajną cechą jest to, że z tyłu kafelka początkowego jest inny schemat kolorów niż na pozostałych kafelkach. Sprawia, że ​​bardzo łatwo jest znaleźć ten element wyjściowy na początku gry.

Instrukcja jest bardzo szczegółowa, ze zdjęciami, które pozwalają wyjaśnić główne problemy pojawiające się w grze. Jedynymi pozostałymi przedmiotami, które pojawią się w grze, jest tablica wyników, nic ekscytującego i pionki. Są to bardzo proste kawałki, które stały się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów gry w erze współczesnego gracza – meeples. Jedną z negatywnych opinii na temat elementów gry jest ta sama kwestia, co w przypadku Osadników z Catanu, płynność planszy. Gracze przypadkowo uderzą w kafelek i sprawią, że wszystko się zmieni. Nie jest tak źle, ale może być denerwujące.

Jak grać w Carcassonne?

Gra w Carcassonne jest bardzo prosta. Gra rozpoczyna się od płytki początkowej, a pozostałe płytki są miksowane i umieszczane na stole w postaci zakrytej. Każdy gracz bierze swoje osiem wybranych mepli w danym kolorze i gra może się rozpocząć. Gracze otrzymują trzy akcje, a następnie gra przechodzi do następnego gracza.

1. Umieść kafelek
2. Umieść pionka (opcjonalnie)
3. Zdobądź ukończone drogi, miasta lub krużganki

1. Umieść kafelek

Gracze będą dobrać kafelek ze stosu, a każdy z kafelków będzie miał jedną z 3 cech na krawędziach. Będą albo zielone pola uprawne, wiejska droga, albo średniowieczne miasto. Gracze muszą podjąć decyzję, gdzie umieścić ten element na planszy. Gracze nie mogą po prostu przypadkowo umieścić żetonu w dowolnym miejscu. Muszą dołączyć do każdego wcześniej odtwarzanego pola i muszą pasować do wszystkich stron, aby umieścić kafelek. Drugą funkcją będzie klasztor, który znajduje się na środku kafelka. Każdy z tych pejzaży może opierać się na miejscach, w których gracz ma pionki lub daje graczom opcje, aby umieścić ich naśladowców w następnym kroku.

2. Umieść pionka

W tej fazie gracz może umieścić jeden ze swoich pionków na jednym z czterech możliwych typów pól na polu, które właśnie grali. Jeśli zajmą jedno z tych miejsc na ziemi uprawnej, drodze, mieście lub klasztorze, teraz meeple przyjmują rolę odpowiednio farmera, złodzieja, rycerza lub mnicha. Ci wyznawcy pozostaną na tym kafelku do czasu ukończenia drogi, miasta lub klasztoru. Rolnik pozostanie na planszy do końca gry. Jedyny haczyk polegający na odgrywaniu naśladowcy polega na tym, że nikt nie może znajdować się na tym samym podłączonym typie ziemi, nawet twoim. Na przykład, jeśli dołączysz element, który łączy się z segmentem miasta, nie możesz umieścić w mieście wyznawcy, jeśli inny rycerz jest już w tym mieście. Częścią strategii umieszczania płytek jest takie umieszczenie płytek, które później umożliwiają połączenie z większymi drogami, miastami i terenami rolniczymi. W ten sposób gracz może zdobyć te same punkty, co inny gracz, jeśli ma remis lub zdobyć wszystkie punkty dla siebie, jeśli posiada większość.

3. Zdobądź ukończone drogi, miasta lub krużganki

Wszystkie wymienione powyżej typy gruntów można ukończyć przed zakończeniem gry. Gracze otrzymują punkt za każdy kafel, który jest używany do ukończenia drogi. Płytki miejskie tworzą ukończone miasto, gdy segmenty są całkowicie otoczone murem miejskim. Dla każdego gracza, który ma większość wyznawców w tym mieście, zdobywa dwa punkty na kafelek. Po wypełnieniu wszystkich obszarów wokół płytki klasztoru gracz otrzymuje dziewięć punktów. Gracze mogą zdobywać punkty na innych graczach, jeśli ten gracz ukończy dowolną z powyższych funkcji. Za każdym razem, gdy ty lub inny gracz ukończysz jeden z tych segmentów, zyskasz zwolennika z powrotem w swoich rezerwach. Równoważenie polega na utrzymaniu wystarczającej liczby obserwatorów w twojej podaży i staraj się umieścić jak najwięcej płytek w każdym segmencie, aby zdobyć jak najwięcej punktów.

Po zagraniu ostatniego pola wszystkie niezliczone segmenty drogi, miasta i krużganków są liczone. Wartości gospodarstw są określane na końcu gry. Farmy są rozdzielone miastami i drogami na planszy. Jest to jedna z bardziej mylących części gry. Potrzeba przyzwoitej ilości wyjaśnień, aby upewnić się, że ludzie rozumieją, w jaki sposób są oni oceniani. Po ustanowieniu właściciela każdej farmy zyskują 3 punkty za każde ukończone miasto, które graniczy z farmą.

Po zliczeniu wszystkich punktów zwycięzcą zostaje gracz z największą ilością punktów zwycięstwa.

Wnioski z gry

Każda gra, która wygrała tytuł Gry Roku, to gra, która jest łatwa do nauczenia i ma solidną mechanikę. Carcassonne nie zwalcza tego trendu. Ilekroć gram w nową grę, myślę o łatwości gry i o tym, jak szybko zajęłoby nauczenie nie-graczy, aby dowiedzieć się, jak grać i cieszyć się z rozgrywki. Carcassonne nie zawiera żadnych skomplikowanych wykresów ani paraliżujących decyzji. Decyzje w tej grze są tak podstawowe, że będą wymagały tylko jednego wyjaśnienia, aby ludzie, którzy nigdy wcześniej nie widzieli gry, czuli się z tym dobrze. Jest to bardzo prosta gra o układaniu płytek, która jest świetną grą, wprowadzającą ludzi, którzy dopiero zaczynają przygodę z grą.

Ta gra nie jest bardzo głęboką grą. Jak opisano powyżej, nie ma tony elementów strategii podczas ruchu gracza. Z tego powodu Carcassonne nie można uznać za bardzo “mięsistą” grę. Nie oznacza to jednak, że w tej grze nie ma mechaniki, która umożliwia podejmowanie trudnych decyzji w swojej turze. Gracze muszą zdecydować, czy powinni ukończyć to miasto i zdobyć punkty, czy też umieścić je obok innego miasta, aby zdobyć punkty od innego gracza. Wszystko podczas próby utrzymania wystarczającej liczby obserwujących, więc gdy pojawi się klasztor lub coś innego, możesz rzucić się na tę okazję. Po tym, jak gracze osiągną połowę swoich zwolenników, znacznie trudniej jest po prostu rzucić swoich wyznawców bez zastanowienia. W grze jest także wiele przypadkowości, ponieważ wszystkie fragmenty są różne i nie ma gwarancji, że dostaniesz kawałek, który pasuje do miejsca, które chcesz. Może to spowodować, że niektóre z twoich najlepszych planów pójdą na marne. Jeśli zdarzy ci się grać z bardzo poważnym graczem, który nienawidzi przypadkowości, będą się denerwować.

Jeszcze jedna rzecz, którą lubię w Carcassonne, to obserwowanie, jak plansza rośnie wraz z postępem gry. Ponieważ nie ma ustawionego miejsca poza sąsiadującymi z innymi kaflami, plansza gry będzie za każdym razem kształtować się organicznie i zmieniać. Widziałem miasta, które używają ponad 18 kafli i dróg, które biegną w dal z niczym wokół nich. Gracze mają poczucie, że budują coś podczas gry. Pod koniec gry gracze czują dumę z pejzażu, który stworzyli i śmieją się z niemądrych decyzji. Kiedy gra jest skończona, szkoda, że ​​musisz ją rozebrać i odłożyć do pudełka (chociaż widziałem, jak ludzie układają swoje płytki Carcassonne w obrazy ścienne).

Podsumowanie

Carcassonne pasuje do tej niszowej gry otwierającej, której potrzebują poszczególne grupy gier. Bardzo szybka rozgrywka, łatwość uczenia się i wysoki poziom interakcji z graczem sprawiają, że gra jest świetnym początkiem przygody z planszówkami. Gra nie sprawi, że twoja głowa eksploduje z nadmiaru decyzji do podjęcia, ale nie jest grą, w którą możesz położyć mózg na autopilocie i oczekiwać, że wszystko samo się ułoży. Ze względu na ogromną popularność gry w ciągu pierwszych 5 lat od premiery, na rynku pojawiło się ponad siedem rozszerzeń. Przynoszą nowe elementy gry i jeszcze więcej płytek, w sumie ponad 300, jeśli kupiłeś je wszystkie. Gra ma nieskończoną wartość powtórki, a rozszerzenia przynoszą nowe sposoby gry, które zapewniają jej świeżość i różnorodność. Biorąc pod uwagę wszystkie te opcje, nic dziwnego, że zawsze chętnie gram w Carcassonne. Nawet bez dodawania żadnych rozszerzeń, podstawowa gra jest świetnym dodatkiem do kolekcji gier.

Wynik końcowy: 5 gwiazdek – szybka gra z układaniem płytek, po którą przyjemnie sięga się ponownie

Zalety:
• Szybka gra
• Łatwa do nauki
• Gotowa plansza wygląda niesamowicie

Minusy:
• Losowość może trochę mieszać plany
• Dla niektórych może być zbyt łatwa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *