Nieuniknione stało się. Ludzie w końcu poszli na wojnę przeciwko maszynom i światu. Mówię o świecie Neuroszimy, gdzie szczątki ludzkości schroniły się w ruinach miast, zorganizowanych w małe społeczności, gangi i armie. A co się dzieje, gdy zasoby są ograniczone, a przeciwne frakcje walczą o kontrolę? Zgadłeś. Wojna.

Dzisiaj zamierzamy zagłębić się w Neuroshima Hex 3.0, wydaną przez Portal Games i zaprojektowaną przez Michała Oracza. W tej wysoce taktycznej grze planszowej gracze przejmują kontrolę nad jedną z czterech unikalnych frakcji próbujących przetrwać w tym zdewastowanym świecie. Teraz, w swojej trzeciej edycji, Neuroshiuma Hex zyskała całkiem sporo.

Neuroshima Hex to taktyczna gra wojenna dla 2-4 graczy, która trwa około 30-45 minut. Neuroshima Hex gra się najlepiej w 2-3 graczy.

Omówienie gry

Celem gry w Neuroshima Hex jest zaatakowanie głównej kwatery przeciwnika (HQ). Każda kwatera główna ma 20 punktów wytrzymałości, a jeśli Twoja kwatera główna zostanie zredukowana do zera, przegrywasz. Gracze będą układać kafelki złożone z jednostek, modułów i żetonów akcji. Są one następnie umieszczane na planszy w strategicznych pozycjach. Po rozpoczęciu bitwy jednostki atakują w kolejności inicjowania, uszkadzając inne płytki na planszy i prawdopodobnie sztab.

Dobre decyzje taktyczne są koniecznością, jeśli masz nadzieję wygrać Neuroshima Hex. Gra kończy się na jeden z dwóch sposobów. Jeśli Twoja kwatera główna zostanie zniszczona, przegrywasz. Gra kończy się również, gdy gracz zagrał ostatni żeton. Po ostatniej ostatecznej bitwie zwycięzcą zostaje gracz, którego kwatera główna ma najwięcej życia.

Elementy gry

Neuroshima Hex nie zawiera ogromnej ilości komponentów, ale elementy które są zawarte w pudełku, są naprawdę dobrze wyprodukowane. Plansza składa się z szeregu sześciokątów, dobrze zilustrowanych, aby pasowały do ​​tematu. Jako wielbiciel fikcji postapokaliptycznej bardzo podobał mi się temat w grze Neuroshima Hex i podoba mi się grafika.

Ta trzecia edycja Neuroshima Hex zawiera 4 wyjątkowe armie:
Posterunek – ostatni bastion ludzkości, ich jednostki znane są z tego, że są bardzo mobilne.
Moloch – hordy maszyn, jednostki znane są z dobrej walki na dystans i twardości.
Borgo – armia genetycznie modyfikowanych mutantów – znane są z wysokiego poziomu inicjatywy i silnych wojowników walczących w zwarciu.
Hegemonia – kraina rządzona przez gangi prowadzące nieustanną wojnę o dominację – znane są z tego, że są bardzo elastyczną i zdolną do przystosowania się armią.

Każda z tych armii ma swój własny zestaw płytek, wszystkie zilustrowane fantastycznymi postapokaliptycznymi dziełami Neuroshima Hex. Każda armia składa się z kilku jednostek (myśliwców), modułów (ulepszają dołączone myśliwce) oraz żetonów akcji (przedmioty jednorazowego użytku). Każda armia ma także świetną kartę pomocy, która szczegółowo wyjaśnia każdy szczegół, a także dostarcza interesującą historię.

Oprócz armii, Neuroshima Hex posiada także talię kart do gry solowej, zwaną hexogłówkami. To świetny dodatek. Mają wstępnie ustawione stany gry, w których gracze muszą dowiedzieć się, jak wygrać w jednym ruchu.

Jak grać w Neuroshima Hex

Podczas, gdy instrukcja ma ok. 24 strony, tylko 8 z nich zawiera rzeczywiste reguły gry. Oznacza to, że Neuroshima Hex to naprawdę łatwa gra.

Aby rozpocząć, każdy gracz wybiera armię i umieszcza swoją kwaterę główną na planszy. Zaczynając od pierwszego gracza, gracze będą przemieniać kolejno w następujący sposób:

W swojej turze narysuj do 3 klocków z zakrytego basenu kafelkowego i połóż je przed sobą. Następnie musisz odrzucić płytki. Z pozostałymi dwiema płytami masz trzy opcje: umieść je na planszy, odrzuć lub zachowaj na później. Gdy to zrobisz, następny gracz wykonuje swoją turę.

Jak wspomniano wcześniej, w grze są trzy rodzaje płytek:

Tablice jednostek: reprezentują twoich żołnierzy. Większość płytek jednostek ma trójkąty na jednym lub kilku bokach. Te trójkąty wskazują, z których boków jednostka może atakować (i czy atak ma zasięg lub walkę wręcz). Niektóre z nich mają specjalne zdolności, oznaczone ikonami na kafelkach (i dokładniej wyjaśnione na kartach pomocy gracza)

Moduły: wpływają na wszystkie jednostki, z którymi są połączone. Robią takie rzeczy, jak dodawanie siły ataku, zapobieganie obrażeniom i zwiększanie inicjatywy jednostki.

Żetony akcji: są to płytki jednorazowego użytku, które nie są umieszczane na planszy. Pozwalają ci robić takie rzeczy jak przenoszenie wcześniej umieszczonych jednostek, uruchamianie bomb lub wczesne rozpoczęcie bitew.

Mówiąc o bitwach, rozpoczyna się ona natychmiast po wypełnieniu każdego heksa na planszy (lub gdy ktoś zagra w pole bitwy). Zaczynając od jednostek o najwyższej inicjatywie, sprawdzasz ich trójkąty i atakujesz jednostki, które uderzyły. Wszystkie jednostki z tą samą inicjatywą atakują jednocześnie. Jeśli jednak możesz zniszczyć jednostkę o niższej inicjatywie, nie dostaniesz się do ataku w tej bitwie. Większość bitew kończy się inicjatywą zero, w której atakują kwatery gracza (każdy z nich ma atak wręcz ze wszystkich stron).

Każde uszkodzenie kwatery głównej jest śledzone na oddzielnym liczniku. Rundy kontynuują lokowanie i bitwy do momentu zniszczenia jednej kwatery głównej (gracz przegrywa) lub gracz zagrał ostatnią płytkę. W takim przypadku drugi gracz otrzymuje ostatnią turę i rozpoczyna się ostateczna bitwa. Gracz, którego kwatera główna ma najwięcej życia, jest zwycięzcą.

Neuroshima Hex została po raz pierwszy opublikowana w 2006 roku. To bardzo taktyczna gra z fantastyczną równowagą. Podczas każdej tury będziesz oceniał stan gry i musisz pracować z ograniczonymi kaflami, aby spróbować odzyskać równowagę gry na swoją korzyść. Wymaga to planowania, trudnych decyzji i ostrożnej strategii. W bitwach nie ma kości, więc możesz naprawdę zaplanować swoje ataki i obronę. Jedyna losowość w grze pochodzi z losowania kafli.

Jedną z najlepszych rzeczy na temat Neuroshima Hex są 4 różne armie, które wchodzą w skład podstawowej gry. Jak wspomniano powyżej w komponentach gry, wszystkie frakcje mają swoje mocne i słabe strony i naprawdę czują się wyjątkowe same w sobie. Ale najlepsza część tych 4 armii polega na tym, że naprawdę są zrównoważone.

Gdybym miał jedną skargę na temat Neuroshima Hex (i szczerze mówiąc, tak naprawdę mam tylko 1), losowanie płytek może czasami powodować frustrację w grze. To może być denerwujące, szczególnie gdy twoi przeciwnicy wyciągnęli potężną jednostkę i uderzają w twoje Dowództwo.

Niezależnie od tego, czy losujesz jednostki wcześniej, czy późno, możliwe, że ostatecznie je wszystkie zdobędziesz. Zauważyłem, że większość naszych gier kończy się, gdy komuś skończy się kafelek, a główna kwatera zostanie zniszczona.

Na koniec chcę porozmawiać o bitwach. Początkowo obawiałem się, że będzie to naprawdę kłopotliwe, próbując śledzić wyniki inicjatyw i bitwy. Musisz dowiedzieć się, kto i kiedy szkodzi każdej jednostce. Ale szczerze mówiąc, nie było tak źle, jak myślałem. Przeszukujesz planszę, widzisz, kiedy jednostki się aktywują, i nakładasz obrażenia. To naprawdę zaskakująco intuicyjne. A ponieważ wszyscy gracze mają interes w upewnieniu się, że walka jest rozwiązana poprawnie, ktoś zazwyczaj szybko wskaże ewentualne pomyłki.

Podsumowanie

Podobnie jak w szachach, jest to jedna z tych gier, które są łatwe do poznania zasad, ale trudne do opanowania. Jeśli szukasz świetnej gry, która jest zarówno wyjątkowa, dobrze wyprodukowana i bardzo regrywalna, nie szukaj dalej niż Neuroshima Hex.

Zalety:
• solidna i unikalna mechanika gry
• łatwa do nauczenia zasad, trudna do opanowania
• 4 frakcje, które zachowują się inaczej
• doskonałe rozwiązanie dla 3-4 graczy.

Minusy:
• losowanie może czasem powodować frustrację

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *